Varför Evan Ferguson kommer att bli Brightons nästa tonåriga superstjärna

fractionbbs

Administrator
Staff member
BRIGHTON & HOVE, England -- När Brighton & Hove Albions 19-årige anfallare Evan Ferguson ombeds att sammanfatta sin otroliga resa som Premier League-fotbollsspelare fram till nu, är han noga med att betona hur snabbt hans utveckling har gått.

"Jag skulle säga att det bara har gått väldigt fort", säger Ferguson till ESPN. "När du är i och runt den miljön och den atmosfären känns det som att du inte har en minut. Oavsett om du tränar, återhämtar dig, det är match varannan dag, förstår du vad jag menar? Det har gått väldigt fort."

Ferguson har levt livet i snabbfilen och det är lätt att glömma att han fortfarande är tonåring. Sedan debuten i Billiga Brighton & Hove Albion Fotbollströjor i februari 2022 har han etablerat sig som förstalagsspelare i Premier League, och även för Republiken Irland, som han gjorde landslagsdebut för i november samma år.

Med 10 mål på 25 matcher som en virtuell doldis förra säsongen hyllades Ferguson som Brightons nästa färdiga superstjärna - kopplad till en övergång på 100 miljoner pund till några av Europas elitklubbar - och fortsatte sin meteoriska uppgång när han gjorde mål i säsongens öppningsmatch mot Luton Town. Två matcher senare blev han den sjätte yngsta spelaren att göra ett hattrick i Premier League med en underbar uppvisning i 3-1-segern mot Newcastle United.

Vintage Tröjor

Den 1,80 meter långe anfallaren visade allt den dagen: Hans första mål var en poacher's finish efter att målvakten Nick Pope hade tappat bollen; för sitt andra gled Ferguson tillbaka in på mittfältet, samlade bollen och curlade ett 25-yardskott i det nedre hörnet; det tredje var ett avböjt skott från utanför boxen.

Med förmågan att göra ett sådant avtryck i ung ålder är det lätt att förstå varför Ferguson avgudar Newcastle United Fotbollströjor Manchester United-legendaren Wayne Rooney. Den tonårige anfallaren växte upp med United som support och följer nu i Rooneys berömda fotspår i Premier League.

"När jag kom in och spelade som ung kände jag att jag kunde relatera lite till det, att göra saker lite yngre. Så jag känner mig som honom på ett sätt", säger han i en intervju med ESPN i februari.

Att anlända tidigare än väntat har varit ett kännetecken för Fergusons unga karriär hittills. År 2019 gjorde han sin seniordebut som 14-åring i en 1-1-match på försäsongen mot Chelsea för sitt hemstadslag, Bohemian FC, i hjärtat av Dublin. Det var Frank Lampards första match som manager för Chelsea. Ferguson, en pojke som ännu inte var i närheten av att bli en man, kom från bänken och ställdes mot Chelseas imponerande försvarare Kurt Zouma. "Det var en galen upplevelse", minns Ferguson.

Bohemian FC:s lagkapten den dagen, Aston Villa Fotbollströjor Derek Pender, minns också slaget väl. "Han höll honom [Zouma] borta", säger han till ESPN, innan han påpekar att Ferguson spelade en roll i Bohemians kvittering. "Han var som en centerforward av den gamla skolan. Jag minns att jag pratade med hans pappa efter matchen och sa: 'Så ska det se ut. Han ska in i A-laget nu.'"

Därefter tog Fergusons karriär fart som en raket. "Man tänkte att här är vår nya nummer 9 eftersom han var så bra i matchen", tillägger Pender. "Efter debuten var det mycket hype kring honom. Han stannade kvar i truppen i ett par veckor efteråt och kom upp och gjorde debut i League of Ireland. Återigen var det mycket snack om honom och för att vara så ung, men Evan tog det hela med ro."

Trots hans solida prestationer och självsäkra attityd kom klubben och Fergusons familj överens om att han skulle återvända till ungdomslaget och han placerades i U17 - ett lag som då tränades av Pender själv.

"De gjorde en riktigt bra sak för Evan och tog bort honom från rampljuset och försökte hålla nere hypen", säger Pender. "Här går folk händelserna i förväg och när man ser en 14-åring spela i League of Ireland fick han en massa uppmärksamhet som han förmodligen inte behövde."

Att återvända till Bohemians ungdomsverksamhet skulle visa sig vara fruktbart: Först ledde Ferguson ungdomslaget till U17-titeln och spelade en huvudroll i finalen mot Shamrock Rovers när hans briljanta mål ledde till en 2-0-seger.

"Han tog matchen med en klackspark", säger Pender. "Han jobbade så hårt den matchen för att se till att vi vann. Jag pratar inte bara om att spela som nr 9. Han spelade ytterback, vänsterytter, överallt, bara för att försöka se till att vi kom över linjen och vann matchen, för han visste, tror jag, i sitt huvud att det här var det [hans sista match innan han flyttade till Brighton]."

Därefter siktade han på att få ett proffskontrakt och provspelade för några olika klubbar - däribland Liverpool, Manchester United, Celtic och Everton - innan han bestämde sig för Brighton.

"Jag fick helt enkelt en känsla", säger Ferguson. "Jag visste att det var den här klubben jag ville till. De har en väg [till förstalaget], så jag tog chansen."

Om det finns en väg för andra spelare så var det en motorväg för Ferguson. Han skrev på för Brighton som 16-åring i januari 2021 och inom nio månader hade han gjort sin A-lagsdebut. Sedan kom serien av första: Första målet, mot Forest Green i Carabao Cups första omgång i augusti 2022; första Premier League-målet, i 4-2-förlusten mot Arsenal; första hattricket, i samma match mot Newcastle.

Ferguson representerar den typ av central anfallare som moderna klubbar önskar. Tränare pekar på hans kroppsstorlek, fysik och kliniska avslut som saker som skiljer honom från sina kamrater. Han är fortfarande bara tonåring och har gott om tid på sig att få den jämnhet han behöver för att hitta rätt på toppnivå och oavsett förväntningar eller uppmärksamhet är han jordnära.

"Jag tror inte att det har förändrats för mig, egentligen", säger han. "Utifrån sett kanske det inte har det, eller så kanske det ser ut som om det har det. Men för mig är det fortfarande samma gamla grej att göra det jag gör."

Ferguson har visat prov på sin otroliga förmåga under de senaste två säsongerna, men han har också testats - inte minst av en fyra månader lång torka framför mål, en period på 23 matcher, innan han ådrog sig en fotledsskada som avslutade säsongen mot Liverpool i slutet av mars.

Men trots alla Fergusons höjdpunkter under de senaste åren var det ett ögonblick efter den förnedrande 4-0-förlusten mot Roma i UEFA Europa League som Brightons A-lagstränare Andrew Crofts anser avslöjar mest om honom.

"Jag tror att det var att prata med Evan när han inte var som mest självsäker och se hur mycket han brydde sig", säger han till ESPN. "Det är en fantastisk sak för en ung spelare att få prata med en tränare. Du ser att han verkligen bryr sig om sin karriär, han är inte bara en ung spelare med enorm talang. Han spelar för en Premier League-klubb och tänker att "nu har jag lyckats, vad mer kan jag göra?

"Jag älskar honom verkligen för det finns en vilja där och det finns en vilja att få ut allt av sin karriär. Jag tror att det bara är en del av hans resa, där du når några riktiga toppar tidigt och sedan behåller det under en anständig period."

I slutändan blev Fergusons säsong inte riktigt som han eller Brighton hade hoppats. Men han kommer att komma tillbaka.

"Det känns spännande att prata om honom igen", säger Croft. "Jag har saknat honom under den här perioden. Bara att prata om det får en att tänka: 'Jag kan inte vänta på att han ska komma tillbaka', och förhoppningsvis under försäsongen eller när han nu är tillbaka hos oss, förhoppningsvis får vi se någon som bara fortsätter att bli ännu bättre."

Brightons oavgjorda 1-1-match mot Newcastle förra helgen, utan Ferguson, är en påminnelse om hur snabbt livet i Premier League kan förändras. Men även om det finns en tendens att blåsa upp ambitionerna när unga spelare utmärker sig snabbare än väntat, håller anfallaren fötterna stadigt på jorden när det gäller att tänka på framtiden.

"Vad jag än säger nu kommer det aldrig att bli rätt eftersom man inte vet vad som kommer att hända", säger han. "Så jag vet inte, jag kan inte berätta det för dig."

Back